Garanti för köp hos Webot gäller endast för produkter som levererats till kund i Skandinavien. Garantin täcker inte förlust av inkomst eller andra följdskador. Garantin täcker inte handhavandefel. Garantitiden gäller under ordinare öppettider.
Nya Maskiner
Garantiperioden för nya maskiner varierar mellan olika varumärken mellan 1 – 4 år. Utförliga garantivillkor framkommer för varje enskild maskin.
Begagnade Produkter
På begagnade produkter lämnas 3 månaders reservdelsgaranti från leveransdatum.
Reservdelsgaranti
Reservdelsgarantin omfattar endast reservdelar. Andra kostnader så som arbete, restid, besöksavgift, frakt och liknande ersätts inte.
Servicegaranti
Servicegarantin innebär att vi tillhandahåller full garanti på produkten. Vi garanterar att produkten repareras och står för transport (alternativt skickar servicetekniker på plats) och reservdelar.
På samtliga maskiner tillkommer installation som måste utföras av behörig tekniker. Utförs installationen av annan person gäller ej garantitiden. Maskiner med 400 V anslutning levereras utan kabel och kontakt. Maskiner med 230 V anslutning levereras med vanlig 230 V stickkontakt. Vid vattenanslutning, krävs det att behörig person gör installationen och debiteras kunden.
Webot reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss för prisförändringar och sortiments/produktförändringar utanför vår kontroll. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på www.webot.se. Webot förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella pris fel.
Webot säljer inte produkter till minderåriga (under 18 år) utan målsmans tillåtelse.
Webot tar direkt avstånd från allt som har med spam, eller skräppost, att göra. Vi medverkar ej till att skicka SPAM, och skickar inte e-post från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet.
Som kund till oss kan du få e-post rörande din order, betalning eller annan kommunikation du initierat, samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. Om du har valt att ta emot vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Vill du inte längre ta emot några nyhetsbrev kan du enkelt avregistrera dig via en avregistreringslänk i det aktuella nyhetsbrevet, eller kontakta vår kundtjänst om du behöver hjälp.
När du gör din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och personnummer. Samtidigt godkänner du att vi sparar och använder dina personuppgifter för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, för att kunna ge dig bästa service och följa upp dina ärenden.
Enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst.
Vi kommer aldrig att lämna ut dina personuppgifter till tredje part.
Webot är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet anses bl.a. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, epedemi, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
Webot följer lagen om distanshandel
När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid att din bekräftelse stämmer och kontakta kundtjänst snarast om något känns oklart. Om du önskar ändra en beställning i efterhand kontaktar ni kundtjänst med din fråga så hjälper vi dig! Vid ändring av order som redan har levererats eller då det handlar om varor med leveranstid från leverantören gäller särskilda villkor.
Paketet levereras till närmaste utlämningsställe eller till din adress beroende på valt transportsätt. När din order är skickad kan du spåra den med ditt kolli-ID.
Leveranstiden för respektive produkt finner du i informationstexten. Varor som finns i lager skickas så snart omgående, så snart ordern har blivit godkänd och fakturan betald – Vi tillämpar alltid förskottsbetalning. Ska ordern skickas samma dag krävs att ordern är godkänd och betald innan 11.00 vardagar.
Leveranstiden är vanligtvis 1 – 5 arbetsdagar från beställningsdagen och efter att vi mottagit din betalning, se info på den enskilda produkten. Är varan slut i lager eller då det rör sig om en beställningsvara kan leveransen ta ytterligare cirka 2-8 veckor att leverera. Har produkterna du vill beställa olika långa leveranstider och du vill ha varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar. Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post eller telefon om detta. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella pris fel.
Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Webot tar inte ansvar för någon som helst skada som kommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridits. Vi kontaktar er om leveransen är försenad.
Webot ansvarar för transport till kund. Alla försändelser är försäkrade mot skador eller förlust och utgör således ingen risk för dig. Det är dock viktigt att du följer nedanstående riktlinjer vid leveransen om en skada upptäcks innan du skriver under fraktsedeln.
Beroende på din leveransadress och de val du har gjort vid din beställning så sker transport antingen med våra egna bilar, Webot Transport eller med Shiplink.
Shiplink
Du får alltid en avisering när transporten är bokad och varan är påväg till dig, antingen via SMS, e-post eller brev. Du får också ett email med en länk för att spåra transporten. Du kan också använda sändnings- eller kolli-ID från e-mailet och spåra via sökning på transportörens hemsida.
Leverans med Shiplink kan ske på olika sätt beroende på vilken sorts vara du har beställt och vart i landet du bor samt vilket land. Shiplink erbjuder följande möjligheter för transport till dig:
Webot Transport
Våra transportlösningar utgår från Stockholm och vi levererar inom hela Skandinavien. Ordinarie transportsträcka är inom en radie av 4 timmar enkel resa och kan skräddarsys efter dina önskemål. Fastpris erbjuds för specifika transportuppdrag; 2 700 SEK per maskin inom Sverige och 3 700 SEK per maskin utanför Sverige. Priset är beroende av sträckan, vilken typ av gods som ska levereras och hur många personer vi måste skicka för att godset ska kunna levereras enligt dina önskemål. Definitivt pris för transport fastställs därför på slutfakturan.
Beställda varor som ej normalt är lagerförda tas aldrig i retur.
Levererade apparater/maskiner/robotar tas inte i retur utan att en överenskommelse först gjorts med Webot avseende åtgärd eller retur.
Vid på förhand godkänd retur gäller följande:
Varan skall vara i ursprungligt skick, oanvänd och returneras med oskadat emballage så att den kan ställas tillbaka in på lager för vidareförsäljning. Besiktning av varan samt dess emballage kommer att ske vid returmottagandet.
Beloppet för returnerad vara kommer att krediteras om returen överensstämmer med ovan ställda villkor mot 30% annullationsavgift på krediteringen.
Webot står inte för några fraktkostnader gällande returer och åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.
Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter med Webot. Genom att beställa varor från www.webot.se accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Enligt lag måste du vara över 18 år för att få göra en beställning på www.webot.se.
Alla priser är angivna i SEK, exklusive moms. Kostnad för leverans, installation och serviceavgift tillkommer på alla beställningar, om du inte själv vill komma och hämta din beställning.
Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker och Webot reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser. I de fall du köper en beställningsvara till kampanjpris gäller alltid ordinarie leveranstid om ingen annan information har specificerats.
Vi reserverar oss för slutförsäljning, samt för lagerhållning hos våra leverantörer. Webot reserverar sig även för de eventuella pris fel som kan uppstå. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad. Detta beror då på att varan ej finns i lager eller att leveransen är försenad. Skulle detta inträffa kommer vi att kontakta dig via mail inom 3-5 dagar.
För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 600 SEK. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Betalningsvillkor är förskott. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 60 SEK samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.
Webot tillämpar endast förskottsfaktura oavsett kreditbedömning och er faktura hanteras manuellt. Ordern behandlas och skickas först när fakturan är betald. Vi förbehåller oss rätten att neka köp i de fall vi anser det rimligt.
Tillsammans med Wasa Kredit erbjuder vi uthyrning och leasing på 24, 36 eller 48 månadersavtal.
Hyra
Hyra är en variant av leasing men utan något restvärde. Wasa Kredit köper utrustningen av Webot och hyr sedan ut utrustningen till dig. Efter hyrestidens slut övergår ägandet till Webot utan att något restvärde skall betalas. Å andra sidan är månadskostnaden något högre än vid leasing. Precis som för alla hyresavtal finns en uppsägningstid som måste iakttas, denna är för våra avtal genom Wasa Kredit 3 månader.
Du kan hyra lös egendom. Med lös egendom menas objekt som inte ingår i en fastighet eller är en del av annan utrustning. Kaffemaskiner, grillar och kylskåp är vanliga hyrköpsobjekt.
VARFÖR SKA JAG VÄLJA ATT HYR?
Med hyra kan du fördela kostnaderna över tiden och samtidigt skapa en bra bas för nya framtida investeringar. Eftersom hyra inte binder upp företagets egna kapital låser du som företagare inte upp ditt kreditutrymme. Hyran är skattemässigt avdragsgill, det vill säga den dras som en kostnad. Hyran påverkar endast resultaträkningen eftersom utrustningen inte tas upp som en tillgång i balansräkningen. Hyran är normalt lika stor under hela avtalstiden och är därför lätt att budgetera och kan anpassas till intäkterna.
FÖRDELAR MED HYRA FÖR DIG SOM ÄR KUND
Hela hyran är avdragsgill, det vill säga dras som en kostnad.
Leasing
Leasing är en form av långtidshyra där du som företagare fördelar kostnaden över tiden. Wasa Kredit äger objektet medan ni nyttjar det. Efter leasingtidens slut får ni ett erbjudande att lösa avtalet till ett förutbestämt restvärde, i regel 10 procent av finansierat belopp vid tre års leasing.
I princip kan du leasa alla produkter i vårt sortiment som räknas som lös egendom och som går att skriva av. Uppläggningsavgiften för leasing är 450 SEK.
VARFÖR SKA JAG VÄLJA LEASING?
Med leasing frigörs företagets eget kapital.
Du kan välja den utrustning du vill ha, vi leasar ut den till dig och du har full nyttjanderätt medan Wasa Kredit äger objektet.
FÖRDELAR MED LEASING FÖR DIG SOM ÄR KUND